آشنایی اجمالی با دستگاه رگیاب

همانطور که میدانید یکی از مشکلات پرستاران در هنگام تزریق یا خون گرفتن پیدا کردن رگ می باشد. امروزه مهندسان پزشک توانسته اند دستگاهی را اختراع کنند که به وسیله آن رگ های زیر پوست دیده میشود و پرستار می تواند به سادگی با دستگاه رگ یاب عمل تزریق یا نمونه گیری خون را انجام دهد.

www.BMEcenter.ir رگ یاب دپارتمان مرکزی مهندسی پزشکی (4)

دستگاه رگ یاب یا پیدا کننده رگ در اصطلاح Vein Finder نام دارد که به منظور نشان دادن ناحیه رگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

www.BMEcenter.ir رگ یاب دپارتمان مرکزی مهندسی پزشکی (3)

فیزیولوژی

با توجه به این که برای پیدا کردن رگ مشکلاتی چون تکیه داشتن بر مهارت خاص پرستار، ایجاد زخـم و نـاراحتی بیمار و عوارض ناخواسته دیگر به‌وجود می‌آید دستگاه رگ یاب ویژگی‌هایی چون قـــدرت تـشـخـیــص مـنــاســب‌تــریــن وریــد از مـیــان وریــدهــای دیـگــر، قــدرت تـشـخـیـص سیـاهـرگ و سرخرگ داشتن سرعت بالا و یافتن رگ در کمتر از ۵ ثانیه را دارد.

www.BMEcenter.ir رگ یاب دپارتمان مرکزی مهندسی پزشکی (5)

رگ یاب چگونه کار می‌کند؟

بـا قـرار دادن بـر روی پوست محل مورد نظر و سپس با روشن کردن دستگاه، رگ‌ها را می‌توانید از داخل ناحیه V شکل سر دستگاه، مشاهده کنید. این دستگاه عاری از هرگونه عوارض جانبی است بـنـابراین هیچ نگرانی را برای بیمار ایجاد نخواهد کـرد. همچنین استفاده از این دستگاه سبب ایجاد اطمینان و کاهش استرس بیمار هنگام کار می‌شود. بنابراین با این دستگاه می‌توانید رگ مناسب را به راحتی و بدون خطا جهت نمونه‌گیری، خون‌گیری و تزریق انتخاب کنید.

www.BMEcenter.ir رگ یاب دپارتمان مرکزی مهندسی پزشکی (6)

رگ یاب در چه مواردی به‌کار می رود؟

دستگاه رگ‌یاب قابل حمل مناسب برای تمام رده‌های سنی نوزادان، اطفال، نوجوانان، جوانان و بــزرگسـالان اسـت. ایـن دستگـاه مـورد استفـاده در تـمـامـی مـراکـز درمـانـی بـهـداشـتـی، بـیـمـارسـتان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مطب‌ها و هر مرکزی که با تزریق و رگ مرتبط باشند است.

www.BMEcenter.ir رگ یاب دپارتمان مرکزی مهندسی پزشکی (1)

فقدان نور و روشنایی در محل و مکان‌هایی که شرایط تاریکی و کمبود نور برای درمان مورد نظر الـزامـی اسـت مـی‌تـوان از ایـن وسیله استفاده کرد. موارد دیگر عبارتند از:

– مشکل پیدا کردن رگ به دلیل باریک شدن رگ، انقباض دیواره عضلانی رگ و خون‌رسانی ضعیف و هـمـچـنـیـــن نـمـــایــان نـبــودن و دشــواری تــزریــق، نمونه‌گیری، خون‌دهی وخون‌گیری

– این دستگاه استرس بیمار را هنگام تزریق و یا خوندهی بسیار کاهش داده و همچنین با به وضوح دیده شدن رگ، ضریب خطای شخص متخصص را نیز پایین می‌آورد.

– بــرای نــوزادان بــه دلـیــل حـســاسـیــت تــزریــق، خـون‌گیـری، نمـونـه‌گیـری وخوندهی و پیچیدگی رگ

– افرادی که رگ‌های واریسی دارند.

1 نظر

  1. مهرداد ونکیمهرداد ونکیsays:

    قیمت رگ یاب و مشخصات شرکت پشتیبان را می خواستم پزشک ازمایشگاه هستم 09122967240