مهندسی پزشکی قانونی چیست؟

در ایران پزشکی قانونی سازمانی است وابسته به قوه قضاییه که به منظور کارشناسی در امور پزشکی که نظریات آن برای مراجع قضائی و سایر سازمان های دولتی مستند باشد و بررسی و تحقیق در امور پزشکی قانونی در پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده‌است. رئیس این سازمان از سوی رئیس قوه قضائیه از میان پزشکان واجد صلاحیت تعیین می‌شود. سازمان هزینه‌های مقرر خدمات پزشکی قانونی را اخذ و به حساب در آمد عمومی کشور واریز می‌نماید.

وظیفه‌های اصلی دادپزشک عبارتند از:

  • انجام امور پزشکی و کارشناسی‌های بالینی
  • انجام امور تشخیصی و آزمایشگاهی
  • پاسخ به درخواست تأیید مراکز ونهادهای دولتی نیازمند نظرات کارشناسی پزشکی قانونی
  • فعالیت آموزشی از جمله آموزش دستیاران تخصصی، دانشجویان پزشکی،  مامایی ، حقوق و نیروی انتظامی
  • فعالیت‌های علمی  پژوهشی .

اما در سال های اخیر در ایالات متحده و همچنین در اروپا رشته ای به این دادپزشکان پزشکی قانونی کمک می کنند بنام مهندسیارپزشک قانونی .

مهندسیار پزشک قانونی کیست ؟

در پزشکی قانونی بسیار اتفاق می افتد فردی بخاطر یک تصادف به مرکز مراجعه می کند ولی در معاینه و عکس برداری اولیه پزشک نمی تواند درباره اینکه فرد

تا کی بایستی استراحت کند ، ترمیم استخوانی پیدا کند و ... زمان دقیق یا نسبتاً دقیق را معین کند و از این سو دو طرف درگیر در این معاینات ( هم مجروح و هم ضارب )

مشکل پیدا می کنند و بیمه های مختلف از این اتفاق سو استفاده کرده و از پرداخت مبالغ به طرفین خودداری می کنند .

از سال 1996 در آمریکا برای جلوگیری از این اتفاقات و اتفاقات مشابه در پزشکی قانونی از مهندسیار پزشک قانونی یاری گرفته شد که این مهندس پزشک با بررسی های

بالینی رسیده از سوی پزشک و بر اساس معیارهای خاص مهندسی این زمان ها را محاسبه و در بهبود بیمار از یک سو و از سوی دیگر برای محاسبات بیمه ای استفاده می شد .

این مهندسیار پزشکی قانونی ادامه پیدا کرده است که هم اکنون در پزشکی قانونی ایالات متحده تا زمانی که نباشد پزشکی قانونی حکمی صادر نمی کند .

امید است با تشکیل کانون مهندسان پزشکی ایران و در راستای آن نظام مهندسی پزشکی به این هدف نیز برسیم .

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!