مدار ساعت با LED Pendulum و Tick Tock Sound

ساعت الکترونیکی با پاندول LED و صدای تیک تاک , که به ازای هر ثانیه صدای تیک تاک تولید میکند و LED ها هم مانند پاندول ساعت به ازای هر ثانیه خاموش و روشن میشوند.این مدار بسیار مفید و

ارزان است.


 از این مدار در بسیاری از برنامه های کاربردی مانند اسباب بازی ها، روبات ها و غیره استفاده کرد. برای ساخت این مدار، عمدتا از ۵۵۵ تایمر, IC 4017 و بلندگو استفاده می شود.از ۵۵۵ برای تولید پالس ساعت در هر ثانیه استفاده میشود و از ۴۰۱۷ به عنوان شمارنده دهدهی برای روشن نمودن به ترتیب LED ها استفاده میشود.

معرفی ای سی ۴۰۱۷:

۴۰۱۷ یک تراشه شمارنده دهدهی Cmos می باشد.که می تواند خروجی را در ۱۰ پین (Q0 – Q9) به طور متوالی تولید کند، به این معنی که یک خروجی را در ۱۰ پین خروجی تولید می کند.این خروجی از طریق پالس ساعت در PIN 14 کنترل می شود. در ابتدا، خروجی درHIGH,Q0 (PIN 3) است و سپس با هر پالس ساعت، خروجی را به پین بعدی منتقل می کند.مانند یک پالس ساعت، Q0 LOW و Q1 HIGH است و سپس پالس ساعت های بعدی باعث ایجاد Q1 LOW و Q2 HIGH و غیره می شود.پس از Q9، از Q0 دوباره شروع خواهد شد.پس از آن هر ۱۰ پین خروجی را فعال و غیرفعال می کند.

11

22


مدار مربوطه به شکل زیر میباشد:

14

۵۵۵ تایمر تراشه بسیار خوبی برای محاسبه زمان، از میلی ثانیه تا ساعت است.برای استفاده از پالس ساعت در PIN 14 هر ثانیه، ما از تایمر ۵۵۵ در حالت Astable استفاده کردیم. نوسان تولید شده خروجی در PIN 3 از ۵۵۵ به PIN 14 از IC 4017 اعمال شده است، به طوری که خروجی ۴۰۱۷ را می توان با هر پالس ساعت افزایش داد. یک بلندگو با یک خازن ۱۰۰uF را به خروجی (PIN 3) 555 Timer IC متصل است به طوری که یک صدای تیک تاک با هر پالس ساعت به معنای هر ثانیه میباشد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...