تجهيزات دندان پزشکي؛ تصويربرداري، ابزار، مواد و بهداشت دهان و دندان

اهميت

تجهيزات پزشكي و پيشرفت روزافزون فن آوري هاي مرتبط و تأثير اساسي آن در نظام سلامت كاملا مشخص و مشهود است، به طوري كه امروزه دستاورد متخصصان علوم پزشكي مرهون به كارگيري اين فن آوري در پيشگيري، تشخيص و درمان بيماري ها است. همچنين از نظر اقتصاد درمان نيز، تجهيزات پزشكي جايگاه ويژه اي داشته و بخش عمده اي از سرمايه مراكز درماني صرف تجهيز، نگهداشت و نوسازي تجهيزات پزشكي مي شود.به طور يقين وجود انواع تجهيزات مدرن و با دقت بالا در هر شاخه اي از پزشکي مي تواند يک عامل مهم در تشخيص و درمان هاي موفق باشد. به همين دليل، هر روز شرکت هاي وارد کننده و فعال در زمينه توليد انواع تجهيزات پزشکي و دندانپزشکي منطبق با تکنولوژي روز دنيا لوازمي را ارايه کرده و در اختيار متخصص قرار مي دهند. گاهي تجهيزات پيشين هم باقابليت هاي جديد همراه شده اند و راحتي کار را بيشتر کرده اند.


نویسنده: دکتر سرور بهبهاني، مهندس محمد كريمي مريداني؛ دانشجوي
دكتري مهندسي پزشكي (بيوالكتريك)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيق

دندان پزشکي؛ نور و تصويربرداري

چراغ دندانپزشکي
در مورد چراغ هاي دندانپزشکي مي توان انواع مختلف را با کاربري هاي متفاوت در نظر گرفت. اين چراغ ها بايد داراي ولتاژ DC باشند که در اين ميان مي توان آن ها را با استفاده از کليد هايي که بر روي ميز پزشک و يا دستيار او قرار دارد به سادگي روشن و خاموش کرد. مشخصه مهم در مورد همه مدل هاي چراغ دندانپزشکي را مي توان نور سفيد و نيز مقاومت در برابر نفوذ آب دانست.

دستگاه راديوگرافي دندان پزشکي
از دستگاه راديوگرافي دندانپزشکي جهت راديوگرافي داخلي دهان و دندان ها استفاده مي شود. انواع دستگاه هاي راديوگرافي ايراني به علت کيفيت بالايي که دارند از فروش بالايي برخوردار هستند.
به دليل خطرات اشعه ايکس، سعي شده است در ساخت وسائلي که با اشعه ايکس کار مي کنند دوز اشعه ايکس کم شود. در دستگاه هاي راديوگرافي روش هاي مختلفي در تصوير برداري با اشعه ايکس به دليل بالا بردن کيفيت تصاوير گرفته شده و همچنين عدم نياز به فيلم در هر بار نمايش مورد استفاده قرار گرفته است. دستگاه هاي راديوگرافي کمک زيادي به دندانپزشکان جهت تصوير برداري از دندان بيمار مي کنند.

علاوه بر اين از يونيت هاي راديوگرافي دندان جهت تصوير برداري از دندان بيماران، تشريح قسمت هاي مختلف دندان (يعني تاج، گردن و ريشه دندان) و همچنين شناسايي مشکلات مختلف دندان (مانند پوسيدگي دندان) در سنين مختلف و همچنين جهت بـرنامه ريزي و بررسي هاي مـربـوط بـه ارتودنسي استفاده مي شود. با استفاده از اين دستگاه سه نوع تصوير برداري متفاوت قابل انجام است: راديوگرافي داخل دهاني، راديوگرافي پانوراميک، راديوگرافي سفالومتريک.

 دوربين هاي داخل دهاني دندان پزشکي
دوربين هاي داخل دهاني دوربين هايي کوچک دستي هستند که قابليت استريل شدن را دارند. به دليل فيبر نوري که در سر اين دوربين ها تعبيه شده است مي توانند از داخل دهان بيمار تصوير برداري کنند و اين تصوير را در مـانيتور نصب شده در مقابل دندانپزشک نمايش دهند. از مزاياي ديگر اين دوربين ها قابليت عکس برداري آن ها است. با استفاده از اين سيستم مي توان قبل و بعد از انجام کار از دندان بيماران عکس گرفت تا از اين طريق بيماران با کيفيت خدمات ارائه شده آگاه شوند.

همچنين دستگاه عکسبرداري درون دهاني( (Intraoral X-Ray ، از جمله تجهيزات عکسبرداري دندانپزشکي است که توسط اشعه ايکس تصويربرداري مي کند. اين سيستم عکس برداري به وسيله منبع درون دهاني يک وسيلهتواني الکتريکي است که اشعه ايکس توليد مي کند و براي تصوير برداري از دندان و تشخيص بيماري هاي دندان ها، فک و ساختارهاي دهاني مورد استفاده قرار مي گيرد.منبع اشعه ايکس (تيوب) در داخل دهان قرار داده مي شود.

سنسور ديجيتال دندانپزشکي
سنسور ديجيتال آدرس (اوريکس) دندانپزشکي، داراي قابليت نصب بر روي انواع دستگاه هاي راديوگرافي و کاهش ميزان اشعه از 80% الي 90% است.

مشخصات سنسور ديجيتال اوريکس دندانپزشکي
 داراي سيستم Cmos-APS
 قابليت گرفتن عکس تا 400,000 بار بدون هيچگونه کاهش کيفيت تصوير
 دريافت تصاوير زيبا، شفاف، دقيق و سريع( کمتر از 3 ثانيه)
 قابليت نصب بر روي انواع دستگاه هاي راديوگرافي
 يادگيري و نصب آسان
 ايمني بالا و گرفتن Back Up ازتمامي فايل هاي ايجاد شده در دو نقطه کاملا مجزا
 داشتن تاييديه از انجمن دندانپزشکان آمريکا
 سيستم نرم افزاري بسيار قوي و پيشرفته
 داراي 24 ماه گارانتي طلايي و خدمات ويژه 10سال پس از فروش

دستگاه اپکس لوکيتور دندانپزشکي
دستگاه اپکس لوکيتور، يکي از دقيق ترين و پيشرفته ترين تجهيزات دندانپزشکي است که با توجه به دقت و کارايي فوق العاده آن در تعيين نقطه اپکس در تمامي شرايط خشک و مرطوب رضايت خاطر متخصصان به همراه دارد.

مشخصات دستگاه اپکس لوکيتور
مجهز به صفحه نمايشگر LCD
 تکنيک اندازه گيري چند فرکانسي
مجهز به سيستم کاليبراسيون خودکار
پروب ها با قابليت اتو کلاو
سيگنال صوتي متغير با موقعيت فايل

دستگاه اسکنر دندانپزشکي PSP (Programmable Scanner Position)
دستگاه اسکنر دندانپزشکي PSP، داراي 12 سنسور قابل انعطاف در چهار سايز مختلف بوده و قابليت اسکن تصاوير در کمتر از 10 ثانيه را دارا است.

مشخصات دستگاه اسکنر دندانپزشکيPSP
اسکنر فسفر پليت
داراي صفحات cleaner براي تميز کردن هد دستگاه
رزولوشن بالا
کاهش هزينه هاي عکس برداري تا 20 برابر
حذف مراحل ظهور و ثبوت و بايگاني دستي
کاهش شدت اشعه ايکس
نرم افزار بسيار قدرتمند با قابليت سه بعدي سازي، رنگي سازي، بزرگ نمايي و اصلاح کيفيت تصاوير

دستگاه اسکنر دندانپزشکي قابليت اسکن سه بعدي قطعات کوچک صنعتي و جواهر آلات را نيز دارد. اسکنر دندانپزشکي دستگاهي تمام خودکار بوده و توانايي اسکن کردن با سرعت بسيار بالا را دارا بوده (يک دست کامل دندان را در 35 ثانيه اسکن مي کند)، همچنين قابليت انطباق دستگاه با نرم افزار پردازش سه بعدي فراهم است.

برخي از ويژگي هاي دستگاه اسکنر دندانپزشکي
عمر بالاي سنسور (100000 بار اکسپوز)
 رزولشن بالاي تصاوير
نرم افزار قوي و کاربرد آسان
بسيار مقرون به صرفه
کاهش دور اشعه

همچنين دستگاه اسکنر رنگي (ColorScanner) دندانپزشکي، از جمله تجهيزات مدرن و کارامد در صنعت دندانپزشکي است. اين دستگاه در واقع يک سيستم قالب گيري نوري براي طراحي و ساخت به کمک کامپيوتر است که جهت ثبت خصوصيات ساختاري دندان ها، قالب هاي دنداني يا مدل هاي سنگي با روش هاي آنالوگ يا ديجيتال مورد استفاده قرار مي گيرد. چنين سيستم هايي ممکن است شامل يک دوربين، اسکنر يا نوع معادل سنسور و يک کامپيوتر با نرم افزار باشند.

دستگاه هاي ليزر دندانپزشکي
به دليل نقش به سزايي که ليزر در جنبه هاي گوناگون زندگي ايفا مي کند در سال هاي اخير استفاده از دستگاه هاي ليزر دندانپزشکي، رشد چشمگيري داشته است.

مزاياي ليزرهاي دندانپزشکي
قالب گيري دقيق و ظريف با کنار زدن آسان لثه
آسيب کمتر به بافت نرم مارجين لثه
استريليزاسيئن کانال ريشه دندان
حداقل استفاده از داروي بي حسي
حداقل خونريزي
حداقل استفاده از بخيه در مقايسه با scalpel
قابليت لمس ايمپلنت بر خلاف الکتروسرجري


دستگاه تصويربرداري دو بعدي دندانپزشکي
دستگاه تصويربرداري دو بعدي دندانپزشکي از جمله جديدترين و کارامد ترين دستگاه هاي تصوير برداري است.
دستگاه تصوير برداري دو بعدي (پانوراميک–سفالومتري) داراي ويژگي هاي برجسته اي از جمله موارد زير است:
سيستم تشخيص اتوماتيک پاراکترهاي حياتي (MRT)
تصوير برداري پانوراميک و سفالومتري در کمتر از 9 ثانيه
عکس برداري DTS
انجام 40 برنامه از پيش تعيين شده
نحوه قرار گرفتن بيمار به صورت چهره به چهره
توانايي تهيه تصاوير به صورت لايه اي براي ايمپلنت
قابليت چرخش سفالومتري به چپ و راست

دستگاه تصوير برداري پري اپيکال دندانپزشکي
دستگاه راديوگرافي پري اپيکال يکي از باسابقه ترين دستگاه هاي تصوير برداري تک دندان در ايران است. نحوه قرار گيري دستگاه به صورت ديواري و داراي سه بازو به طول 210 سانتي متر است. تکنولوژي اين دستگاه AC و وضوح عکس بالا و قابل انطباق با سنسور تصويربرداري ديجيتال (RVG) و دستگاه فسفر پليت (PSP) است.

ساير مشخصات اين دستگاه
دارا بودن برنامه پيش فرض براي گروه هاي دنداني
دارا بودن برنامه پيش فرض براي سنسور (RVG)
دارا بودن حالت بايت وينگ
قابليت تنظيم براي کودکان و بزرگسالان
قابليت افزايش و کاهش تايم اکسپوز به صورت دستي

انواع دستگاه تاريک خانه دندانپزشکي
براي ظهور و ثبوت عکس دندان مي توان از انواع دستگاه تاريکخانه دندانپزشکي استفاده کرد. ويژگي ها و مشخصات تاريکخانه عبارتند از:
ظهور و ثبوت عکس دندانپزشکي
طراحي منحصر به فرد متناسب با ارگونومي بدن
طراحي بسيار زيبا و مدرن
منبع نور قابل تنظيمLED
منبع تغذيه: 3 ولت
داراي سه ظرف شفاف
نفوذ نور در حد صفر


دستگاه ديجيتال سفالومتر دندانپزشکي
دستگاه سفالومتر دندانپزشکي از جمله تجهيزاتي است که در حين اعمال اشعه ايکس مورد استفاده قرار مي گيرد. از دستگاه ديجيتال سفالومتر دندانپزشکي براي قرار دادن و نگهداشتن سر بيمار در يک وضعيت استاندارد استفاده مي شود تا در طي دادن اشعه ايکس دچار خطا و يا مشکلي نشود. طراحي اين دستگاه به صورتي است که در طي فرايند تابش اشعه ايکس سر بيمار دچار آسيب و ناراحتي نشود.

راديوگرافي پانوراميک/پانورکس
نوعي از دستگاه هاي راديوگرافي که سر بيمار در آن ثابت مي شود و قسمت شوت اشعه از يک طرف صورت تا سمت ديگر چرخيده و تصوير کامل پانوراميکي از دندان ها، فکين و مفاصل گيجگاهي فکي تهيه مي کند.ميزان اشعه وارده به بيمار در

اين تکنيک بسيار کمتر از راديوگرافي پري اپيکال کامل دنداني است. (در نمونه هاي جديد کل اشعه تقريبا برابر با ميزان اشعه دو پري اپيکال) داراي انواع معمولي و ديجيتال است. گسترش تکنولوژي ديجيتال در پيشرفت مداوم اين دستگاه و تکنيک و کيفيت آن تحول زيادي ايجاد کرده است. برخي از دستگاه هاي پانوراميک اساسا ديجيتال هستند و برخي از آن ها معمولي بوده و مي توانند با اتصال دستگاه هاي تکميلي ديجيتال نيز عمل کنند. همچنين دستگاه راديوگرافي سفالومتري نيز مي تواند به آن متصل باشد.

اپکس لوکيتور دندانپزشکي
اپکس لوکيتور به عنوان جديدترين ابزار که در تعيين طول کانال دندان مورد استفاده قرار مي گيرد، فروش قابل توجهي را در بين تجهيزات دندانپزشکي به خود اختصاص داده است.
اندازه گيري دقيق طول کانال ريشه به منظور درمان اندودنتيک موفق حائز اهميت است. هرچند راديوگرافي براي تعيين طول کانال استفاده مي شود ولي دستيابي به نتايج دقيق در اين شيوه مشکل است. زيرا تنوع در تکنيک و زاويه تابش، تصوير اصلي را منحرف کرده و ايجاد خطا مي کند. اپکس ياب ها جديدترين ابزار تعيين طول کانال هستند. اما برخي فاکتورها ممکن است بر روي دقت اين دستگاه ها تأثير بگذارند.
مجهز به صفحه نمايشگر LCD
تکنيک اندازه گيري چند فرکانسي
مجهز به سيستم کاليبراسيون خود کار
پروب ها با قابليت اتو کلاو
سيگنال صوتي متغير با موقعيت فايل

لايت کيور دندانپزشکي
دستگاه لايت کيور (نور سرد) دندانپزشکي از جمله وسايل ضروري دندانپزشکي است. از دستگاه لايت کيور (نور سرد) در دندانپزشکي جهت پليمريزاسيون استفاده مي شود. از آنجايي که عمل پليمريزاسيون در دندانپزشکي از اهميت بالايي برخوردار است استفاده از يک دستگاه لايت کيور مرغوب دغدغه ي خيلي از دندانپزشکان است. دستگاه هاي لايت کيور اين نياز دندان پزشکان را بر طرف مي کند.

دندانپزشکي؛ تجهيزات، ابزار و مواد
صندلي دندانپزشکي

خريد عمده صندلي دندانپزشکي براي کلينيک هاي دندانپزشکي مقرون به صرفه خواهد بود. صندلي در حقيقت وسيله اي است که فرد مي تواند بر روي آن بنشيند، اما اين وسيله کاربردي در مورد دندانپزشکي مي تواند داراي مشخصه هايي فراتر از آن چيزي باشد که در صندلي هاي معمولي مي توان داشت. صندلي هاي دندانپزشکي در يونيت ها کارايي دارند و داراي قسمت هايي مانند پشتي هستند که متناسب با فيزيک بدن انسان طراحي شده اند و نيز زير دستي هم دارند. زير دستي در صندلي هاي دندانپزشکي در طرف چپ قرار مي گيرد.
در دندانپزشکي مدل هاي مختلف از صندلي ها کاربرد دارد که تابوره ها يکي از کاربردي ترين آن ها است. تابوره ها داراي قابليت تحرک بالا هستند و مي توانند تنظيم ارتفاع داشته باشند. اين مدل از صندلي ها چرخدار بوده و به پزشک کمک مي کند تا به راحتي حرکت کرده و موقعيت مناسبي در برابر بيمار داشته باشد. اين صندلي ها با جنس تمام فلز و کروم و قابليت بالا و پائين شدن عرضه مي گردند.
در هر يونيت دندان پزشکي دو عدد تابوره يکي جهت نشستن داندان پزشک و ديگري جهت نشستن دستيار دندان پزشک وجود دارد. ارتفاع تابوره ها جهت راحتي کار استفاده کنندگان به راحتي قابل تنظيم است.  همچنين در مطب دندان پزشکي

از صندلي هاي دو قسمتي نيز استفاده مي شود که از جمله فوايد اين صندلي ها

حفظ شکل طبيعي بدن و احساس راحتي در آن است.
کاهش درد در ناحيه کتف و شانه ها
بهبود دهنده و از بين برنده دردهاي کمر
کاهش فشار روي استخوان لگن و کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي داخلي لگن
بهبود سلامت ناحيه ژنيتال
جلوگيري ار بروز مشکلات مفصلي زانو و ران ها
انجام دادن هر چه بهتر کارها

ايمپلنت دندانپزشکي مرغوب
در گذشته اگر فردي در هر سني دندان هاي دائمي خود را از دست مي داد، تنها راه، استفاده از دندان هاي مصنوعي بود. با اين وجود امروزه پيشرفت هاي خوبي در اين زمينه شده است و مي توان به جاي اين دندان هاي مصنوعي که گاهي براي کاربرد مشکلاتي را به همراه مي آورد، از ايمپلنت ها استفاده کرد که شامل اجزاي مختلف مانند فيکسچر، اباتمنت و روکش مي شود. فيکسچر در داخل فک جايگذاري مي شود و اباتمنت تاج دندان را شامل مي شود.

فرز دندان پزشکي
يکي از تجهيزاتي که براي دندانپزشکي کاربردي به حساب مي آيد، انواع فرز ها است. فرز هاي دنداپزشکي در واقع شبيه به مته عمل مي کنند. اين نوع از تجهيزات در ايران هم ساخته مي شوند و هم اين که وارداتي هستند. براي همين مي توان تنوع در کيفيت و قيمت را در آن ها ديد. برخي نمونه ها تنها براي 5 دندان دوام دارند، اين در حالي است که برخي فرز هاي آلماني و اروپايي وجود دارند که تا 15 دندان را با آن ها سوراخ نمود.

يونيت دندان پزشکي اطفال
احتمالا يکي از بزرگ ترين دغدغه هاي دندانپزشکان در پروسه کار درماني خود، رو به رو شدن با کودکان و اطفال است؛ چرا که بچه ها به محض ديدن يونيت دندانپزشکي عکس العمل نشان مي دهند و بي قرار مي شوند. احتمالا براي آرام کردن بچه ها زمان زيادي را از دست رفته و سرعت کار نيز پايين مي آيد.علاوه بر آن با احتمال قريب به يقين انرژي زيادي نيز از شما تلف خواهد شد. با يونيت هايدندانپزشکي ويژه اطفال و کودکان که با طراحي بسيار زيبا و رنگارنگ باعث جلب توجه کودکان مي شود مي توان از اين مشکل رهايي پيدا کرد و سرعت کار درماني را افزايش داد و با آرامش خاطر به درمان کودکان پرداخت.
همچنين والدين نيز هميشه از بردن کودک خود به دندانپزشکي بسيار نگران هستند. زيرا مي دانند که کودک از همان ابتدا در ورود به دندانپزشکي غوغا به پا مي کند و در نتيجه هيچ کس نمي تواند او را آرام کند. اما خوشبختانه روانشانسي کودک به متخصص کمک کرده است که بتواند به راحتي او را آرام کند. از سوي ديگر تجهيزاتي که امروزه مانند يونيت هاي دندانپزشکي اطفال طراحي شده اند، در آرامش کودک موثر خواهند بود.

ويژگي هاي بارز يونيت دندان پزشکي اطفال
 داراي سيستم پنومات، شاسي فولادي ضد رنگ، موتور v 24، داراي 3 کنترل پنل، داراي حافظه برنامه، ساکشن جراحي، ساکشن سانترال مرکزي، کراشوار متحرک، آبگرمکن، نگااسکوپ OPG، مانيتور ديجيتال با USB، تابوره پزشک، تابوره دستيار

يونيت صندلي دندان پزشکي
به طور کلي در يونيت هاي دندانپزشکي پايه اي وجود دارد که از اين پايه جهت قرار گرفتن چراغ دندانپزشکي و ورودي هاي آب و هوا و خروجي فاضلاب استفاده مي شود. بر حسب نوع يونيت به دو صورت حرکات صندلي کنترل مي شود:
1- سيستم الکتريکي: در اين سيستم با استفاده از دو الکتروموتوري که در داخل صندلي تعبيه شده است مي توان ارتفاع و زاويه پشتي صندلي را تغيير داد.
2- سيستم پنوماتيک: در اين سيستم موتور هاي هيدروليکي که با روغن کار مي کنند ارتفاع و زاويه پشتي صندلي را تغيير مي دهند.

 يونيت دندان پزشکي
يونيت دندان پزشکي يکي از مهم ترين ملزومات مطب هاي دندان پزشکي است. خريد يونيت هاي مناسب باعث ايجاد فضايي زيبا و کارآمد در مطب هاي دندانپزشکي مي شود و همچنين خريدي بهينه محسوب مي شود.به طور معمول يونيت هاي دندانپزشکي داراي چهار قسمت اصلي شامل:
1- صندلي
 2- جعبه باکس
3- چراغ يونيت

4- کاسه کراشوار دوش آب ليوان هستند. در تعدادي از يونيت هاي پيشرفته براي مشاهده فيلم هاي راديوگرافي که از بيمار گرفته شده است يک نگاتوسکوپ کوچک بر روي ميز دندان پزشک قرار دارد. همچنين در يونيت هايي که قابليت برنامه ريزي شدن را دارند دکمه هايي جهت دادن برنامه به حافظه ي يونيت قرار داده شده است. صندلي يونيت هاي دندانپزشکي بايد به قدري استحکام داشته باشد که قدرت تحمل وزن بيمار را در حين جابجايي و توقف داشته باشد.

کمپرسور دندان پزشکي ايراني
کمپرسور دندانپزشکي از ضروريات هر مطب دندانپزشکي است کمپرسور هاي دندانپزشکي ايراني به علت قيمت مناسبي که دارند از فروش بسيار بالايي برخوردار هستند.کمپرسور ها داراي انواع متفاوتي هستند که که از مهم ترين آن ها مي توان به کمپرسور هاي مخزني با فشار هاي مختلف اشاره کرد. به طور کلي هر کمپرسور هوا از قسمت هاي زير تشکيل شده است:
1- الکتروموتور 2- مخزن 3- سيلندر و پيستون 4- شير اطمينان يک طرفه 5- شير تخليه 6-شير فلکه 7- کليد هوايي 8-مانومتر يا گيج.

لوازم يکبار مصرف دندان پزشکي
لوازم يکبار مصرف دندانپزشکي از جمله روکش يونيت، الکل صنعتي، الکل طبي، دهان شويه، سيفتي باکس، سيني يکبار مصرف، سرم شستشو، ماسک، دستکش لاتکس و... از وسايل مورد نياز دندانپزشکان در مطب هاي دندان پزشکي و کلينيک ها هستند. کيفيت و مرغوبيت اين لوازم در رضايت مندي بيماران از دندانپزشکان نقش به سزايي دارد.

آمالگام دندان پزشکي
آمالگام يک ماده ي ترميمي فوق العاده قوي و انعطاف پذير است و به دلايل زيادي از جمله ارزان بودن، استفاده آسان و شکل پذيري راحت در طول جاگذاري در دندان، در دندانپزشکي ها استفاده ميشود. اين ماده نسبت به مواد ترميم کننده ي ديگر مانند کامپوزيت ها داراي طول عمر زيادتري است. بعد از کشف آمالگام، اين ماده جايگزين مناسبي براي موادي مانند تراشه هاي سنگ، صمغ، چوب پنبه،تربانتين، سرب و طلا براي پر کردن دندان هاي آسيب ديده شد.در دندانپزشکي از آمالگام هاي دنداني به جاي کامپوزيت هاي دنداني جهت پر کردن دندان هاي آسيب ديده استفاده مي شود. يکي از مزيت هاي آمالگام دنداني نسبت به مواد ديگر اين است که براي مدت کوتاهي نرم مي ماند در نتيجه حجم هاي نامنظم دندان را پر مي کند و پس از مدت کوتاهي اين ماده سفت مي شود. طول عمر آمالگام ها نسبت به کامپوزيت هاي دنداني دو برابر است بيشتر آمالگام هاي دنداني 10 تا 12 سال دوام مي آورند. آمالگام هاي دنداني از 50 درصدجيوه، 5/34 درصد نقره، 9 درصد قلع، 6 درصد مس و 5/0درصد روي تشکيل شده است.

آمالگام کپسولي
حاوي 40 درصد نقره
استحکام فشاري اوليه بالا 225 MPa در يک ساعت و 440 MPa ظرف 24 ساعت، که موجب کاهش خطر شکستن ترميم مي شود
 ميکرو ليکيج بسيار کم
تغييرات ابعادي مثبت جهت جلوگيري از حساسيت پس از ترميم

آمالگاماتور با سرعت بالا
ارتعاش کم و بي سر و صدا
دقيق و پايدار
با 4600 دور در دقيقه جهت ميکسينگ هر چه بهتر انواع آمالگام و گلاس آينومر هاي کپسولي

دستگاه آرتيکلاتور دندانپزشکي
 دستگاه آرتيکلاتور مناسب براي تجزيه و تحليل و برنامه ريزي نحوه کار به واسطه دقت بالا است.اين دستگاه قادر به انجام تبادل دندان گچي بدون تعويض آرتيکلاتور ها توسط سيستم کاليبراسيون است.
داراي سيستم CONDYLAR قابل تنظيم، سيستم تنظيم Bennett وتغيير جهت بوده و امکان استفاده آسان، ساده و داشتن شيب جهت بازگشت ابزار در زاويه 30 درجه در آن وجود دارد.
امکان اتصال راحت و حذف قالب با صفحه نصب شونده مغناطيسي درآن طراحي شده است.ساخت قطعات فلزي دقيق توسط سيستم CAD/CAM، طراحي ارگونوميک، بسيار سبک و مستحکم، امکان انتقال قالب ها به آرتيکلاتور ديگر و قابليت نصب Face Bow در آن در نظر گرفته شده است.

دستگاه ديجيتالي تعيين رنگ دندان
 امروزه انتخاب و تعيين رنگ دندان به روش مدرن و بدون دخالت دندان پزشک با دستگاه ديجيتالي ويژه اي انجام مي شود که بسيار دقيق بوده و مشکلات اختلاف رنگ روکش ودندان را حل مي کند.
مهم ترين مساله چالش برانگيز در دندانپزشکي زيبايي ميحث رنگ دندان است، معمولا دندانپزشک داراي يک کيت انتخاب رنگ است که آن را در کنار دندان شما قرار داده وسپس نزديکترين رنگ به دندان شما راکه به نظرش مي رسد را انتخاب مي کند، اين روش سنتي بوده و از نظر تطابق خيلي مورد قبول نيست. اما با پيشرفت علم و تکنولوژي و توليد دستگاه ديجيتالي تعيين رنگ دندان، کمک شاياني در درمان هاي زيبايي کرده است تا در کوتاه ترين زمان ( فقط در عرض چند ثانيه) به دقيق ترين و نزديک ترين رنگ دندان دست يافت.
 
دندان پزشکي؛ سلامت، بهداشت دهان و دندان
 انواع اتوکلاو دندان پزشکي

 يکي از نگراني ها در هر بخش از درمان، در مطب پزشکان و نيز بيمارستان ها انتقال بيماري هاي خطرناکي است که از طريق تجهيزات مورد استفاده ممکن است از فردي به فرد ديگر منتقل شود. هر چند در اين نوع تجهيزات ضد عفوني ها با دقت کامل انجام مي شود باز هم ممکن است برخي لوازم را نتوان کامل استريل کرد. در دندانپزشکي و نيز بيمارستان ها انواع اتوکلاو ها کاربرد دارند که داراي دامنه کاري متفاوت اند. اغلب دندانپزشکان از کلاس B اتوکلاو ها استفاده مي کنند و کليه ابزار ها را استريل مي کنند.

جعبه استريل دندانپزشکي

 جعبه استريل دندانپزشکي(Dental sterile box)، جعبه اي جهت نگهداري ابزار و اينسترومنت هاي استريل است.معمولا در بيشتر خانه ها جعبه کمک هاي اوليه جهت درمان سرپايي و کنترل دردها و

جراحت هاي بدن وجود دارد. اما آيا تاکنون به فکر تهيه جعبه کمک هاي اوليه دندانپزشکي نيز بوده ايد؟با تهيه اين جعبه مي توان به درمان و کنترل درد در هنگام ايجاد دندان درد و يا شکستن دندان يا سوختگي ناشي از نوشيدن مايعات داغ استفاده کرد. البته بايد خاطر نشان کرد که اين جعبه هرگز نمي تواند جايگزين درمان اصلي و تخصصي شود ولي مي تواند به کنترل درد ايجاد شده و جلوگيري از پيشرفت آن تا رسيدن به دندانپزشک موثر واقع شود.

سيستم پاراوان سربي دندان پزشکي
 سيستم پاراوان سربي دندانپزشکي، مجموعه سه يا چند تکه از ديواره هاي سربي قابل حمل است که مسئوليت محافظت از اشعه در هنگام راديوگرافي را بر عهده دارد.اشعه ايکس نوعي انرژي است که از طريق امواج حرکت ميکند، اين امواج وقتي به اشياي جامد برخورد ميکنند ممکن است از آن ها عبور کنند و يا به وسيله آن ها جذب شوند، هرچه جسمي که اشعه x به آن وارد ميشود متراکمتر باشد، آن جسم اشعه بيشتري را جذب کرده و موج کمتري از آن عبور خواهد کرد. استخوانها و دندانها بسيار متراکم هستند، بنابراين اشعه x را جذب ميکنند اما لثهها و گونهها تراکم کمتري داشته و به اين اشعه اجازه عبور ميدهند. به همين دليل است که در يک راديوگرافي از دندان گونهها و لثهها تيره و دندانها روشن ديده ميشوند. پرکردگيهاي دندان که بسيار متراکم هستند، کاملا سفيد ديده ميشوند و پوسيدگيهاي دنداني که در آنها تراکم کلسيم و مواد معدني کم شده است، به صورت لکه هاي تيرهاي درون سفيدي دندان مشخص هستند.

دستگاه دندان پزشکي برداشت پوسيدگي دندان
 دستگاه دندانپزشکي جهت برداشت پوسيدگي با تکنيک Air Abrasion:

مزاياي دستگاه
دستگاهي چند کاره با قابليت پاک کردن، درمان، شستن و خشک کردن
بدون صدا، لرزش و بو
سريع و موثر- کاهش مدت زمان درمان
تراش conservative نسبت به دستگاه ليزر با هزينه اي بسيار کمتر
دستگاهي پرتابل با حدود4 کيلوگرم وزن

دستگاه واترپيک (Water Pik)دندان پزشکي
دستگاه واترپيک(Water Pik)دندانپزشکي، دستگاهي ايده ال به منظور بهداشت دهان و دندان که مورد تاييد عموم دندانپزشکان و آخرين کتب و مراجع علمي دندانپزشکي قرار گرفته است.
واترپيک، قادر به تميز کردن دندان ها با فشار آب به صورت ضربه اي به جاي نخ دندان است. ضربه آب پرتاب شده به شکل مستطيلي و متناوب باعث جدا شدن پلاک و مواد غذاي از بين دندان ها و زير لثه تا 97% مي شود. با وجود اينکه استفاده از نخ دندان يکي از ضروريات بهداشت دهان است، اما بدليل وقت گير بودن و دشواري در استفاده نسبت به آن سهل انگاري مي شود. اين مسئله افراد را مستعد به ابتلا به انواع بيماري هاي دندان و لثه مي کند. مخصوصا افرادي که داراي روکش هاي دنداني هستند و از بوي بد دهان رنج مي برند، مي توانند با Water Pik از اين مشکل رهايي يابند.
اصول اصلي رعايت بهداشت و دهان و دندان شامل استفاده از مسواک حداقل روزي دو بار در کنار استفاده ار يکي از روش هاي اينتردنتال است.

دستگاه کاويترون دندان پزشکي
 در دندان پزشکي از دستگاه کاويترون (جرم گيري دندان) توسط اولتراسونيک جهت از بين بردن پلاک ها و لکه هاي تشکيل شده ناشي از فعاليت باکتري ها بر روي دندان بيمار استفاده مي شود. از مهم ترين مزاياي استفاده از اين دستگاه در مقايسه با روش هاي ديگر جرم گيري مي توان به خونريزي کمتر، قدرت تاثير بالاتر و همچنين آسيب رساني کمتر به دندان ها را نام برد.
به طور کلي هر دستگاه کاويترون (جرم گيري دندان) از پنج قسمت زير تشکيل شده است:

1- جعبه اصلي

2- هندپيس

3- پدال

4- سيم دوشاخه

5- شلنگ آب.
هندپيس دستگاه کاويترون (جرم گيري دندان) از طريق کابل به دستگاه متصل مي شود. هر هندپيس داراي يک محفظه براي نصب قلم است که از طريق يک کابل نازک آب به رسد و در نتيجه تمام محفظه هندپيس از آب پر مي شود.


دستگاه التراسونيک پر قدرت دندانپزشکي
 دستگاه التراسونيک پر قدرت دندانپزشکي داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است که آن را از ساير دستگاه هاي هم نوع خود متمايز ساخته است.
ويژگي هاي دستگاه التراسونيک پر قدرت
 داراي قدرت بالا، قابليت فوق العاده در برش بدون ايجاد حرارت و کاهش زمان عمل مي شود.
وضوح ديد: هندپيس اپتيک (نوري)
فرآيند جراحي ايمن و آسان را تضمين مي کند.
ايمني: حتي در صورت تماس اتفاقي با بافت نرم صدمه اي به آن نمي زند.
دقت بالا: عمل شستشوي حاصل ار اسپري سرم، ناحيه جراحي را عاري از خون مي کند.
تميز کننده اولتراسونيک:اين دستگاه ها داراي لگن يا ظرفي براي آب يا مايع مخصوص است كه وسايل استفاده شده در دندان پزشكي درون آن قرار مي گيرد و با ايجاد ارتعاش توسط امواج ماوراءصوت (اولتراسوند) جرم و مواد اضافي مانند خون را از روي آن ها حذف مي کند. اندازه ظرف و توانايي هاي دستگاه مي تواند بسيار متنوع باشد.

از جمله امكانات دستگاه مي توان به تايمر (تنظيم زمان) و قابليت تنظيم حرارت اشاره كرد. شستشو با دستگاه اولتراسونيک از ايمن ترين و بهترين راه هاي پاکيزه سازي وسايل تيز است. شستشو به کمک اولتراسونيک مي تواند حدود 9 برابر شستشوي دستي تاثير داشته باشد. دستگاه هاي تميز کننده اولتراسونيک در حجم ها و مارک هاي مختلف موجود هستند که بر اساس نياز هر مرکز درماني مي توانند مورد استفاده قرار گيرند. توجه به اين نكته ضروري است كه شايد با افزودن مواد ضدعفوني به مايع درون دستگاه بتوان آلودگي وسايل را كاهش داد ولي توانايي آن صرفا به عنوان "تميز كننده" قابل ارزيابي است نه استريل يا ضدعفوني كننده.

منابع
1-http://iranmedico.com
2-مهندس

فاطمه رحيمي، مهندس ندا نورمحمدي، مهندس سميه خون رز، مهندس سمانه حسيني،

مهندس سميه حسيني مقدم، معرف و عرضه کننده تجهيزات پزشکي.
3-http://irden.ir
4-http://www.bmecenter.ir

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...