مدار زنگ هشدار با سنسور PIR

سیستم زنگ هشدار بخش مهمی از سیستم های امنیتی خانگی است.این پروژه زنگ هشدار بر اساس سنسور PIR، UM3561 و Speaker است.حسگر PIR برای تشخیص حرکت بدن و UM3561 و بلندگو برای تولید آژیر پس از هر تشخیص حرکت, استفاده می شود.

قطعات مورد نیاز
  • PIR sensor
  • UM3561 IC
  • Resistors 220K and 10K
  • Transistor BC547
  • Speaker 8ohm
  • Battery 9v

جهت بررسی سنسور PIR  وعملکرد آن اینجا کلیک کنید.

ای سی UM3561:

UM3561 یک CMOS LSI IC است که می تواند چهار نوع صدا تولید کند: آژیر پلیس، آژیر آمبولانس، آژیر آتش نشانی و صدای دستگاه اسلحه.این IC دارای ۸ پین است، و فقط نیاز به یک مقاومت خارجی برای کار دارد.UM3561 در محدوده ۳-۵ ولت عمل می کند، ولتاژ بالاتر از ۵ ولت می تواند به IC آسیب برساند، بنابراین اگر از آن برای مدار دیگر با منبع ولتاژ بالای ۵ ولت استفاده گردد ، دیود زینر باید برای محافظت از IC متصل شود.خروجی تولید شده توسط IC برای راه اندازی یک بلندگو کوچک ۸ohm کافی نیست، بنابراین برای تقویت خروجی IC، ترانزیستور باید در خروجی (PIN 3) استفاده شود.

 با استفاده از ۲ پین انتخاب صوت (SEL 1 و SEL 2)، صوت را  می توان تغییر داد به عنوان مثال در اینجا در مدار ما SEL 1 و SEL 2 را باز کردیم تا صدای آژیر پلیس را تولید کنیم.در جدول پایین برای ۴ حالت پخش، شما می توانید هر صدایی که می خواهید تولید کنید.

دیود زنر:
دیودهای Zener درست مثل دیودهای دیگر هستند، فقط با یک تفاوت.تمام دیودها اجازه عبور جریان را تنها در یک جهت (forward)  می دهند، اما دیود زینر می تواند جریان را در جهت معکوس هدایت کند اگر ولتاژ فراتر از حد معینی باشد.این ولتاژ , ولتاژ شکست نامیده میشود.بنابراین این ویژگی دیود Zener از UM3561 ICمحافظت میکند در برابر عرضه ولتاژ بالاتر.

مدار زنگ هشدار با سنسور PIR:

این زنگ هشدار بسیار ساده است، هرگاه حسگر PIR هر جنبش بدن انسان را تشخیص دهد، پین OUTPUT آن HIGH می شود که به پین ۵ منبع تغذیه UM3561 وصل شده است. بنابراین UM3561 فعال شده و شروع به تولید صدا با Speaker می کند.همان طور که در بالا ذکر شد UM3561 خروجی زیادی برای تولید یک بلندگو تولید نمی کند، بنابراین ما نیاز به اتصال یک ترانزیستور برای تقویت جریان داریم.تا زمانی که خروجی PIR سنسور , HIGH باشد، (بلندگو) به طور مداوم صدای زنگ می زند، با صدا تولید شده توسط UM3561.ما می توانیم با تنظیم رگولاتور کنترل تاخیر زمان سنسور PIR , هشدار را تا زمانی که می خواهیم تنظیم کنیم.

در اینجا باید توجه داشته باشیم که ما از دیود زینر استفاده نکردیم زیرا در مدار ,خروجی PIR حدود ۳٫۳ ولت است که در محدوده کاری UM3561 می باشد. اگر میخواهید یک زنگ هشدار بزرگتر را به سنسور PIR متصل کنید که در ۲۲۰V AC کار میکند، سپس باید آن را با رله وصل کنید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...