در جستجوی تحصیل،درجستجوی کار....

مقاله تحلیلی: وضعیت بد بازار کار و خرید و فروش مهندسی پزشکی

اکنون 1 ماه از سال جدید شمسی گذشته است و همه در تکاپوی فعالیت های جدید و فعالیت برای رسیدن به قله های موفقیت.
اگر در بین جامعه مهندسی پزشکی کشور کمی دقت و مطالعه فرمایید دغدغه هایی به شرح زیر را در این جامعه می بینید که این دغدغه ها و افکار تاثیری بسیار فراوان بر روی بی سامانی این رشته دارد.
1) به پایان رساندن دوره کارشناسی با موفقیت
2) ادامه تحصیل و مطالعه برای کارشناسی ارشد  یا دکتری
3) مشکل در پیدا کردن دوره های مناسب آموزشی مهندسی پزشکی
4) ساخت و ایجاد رزومه مناسب برای یافتن شغل
5) یافتن شغل مناسب

و بسیاری دیگر که ما در این مقاله به این دغدغه ها نگاهی خواهیم کرد.

1) پایان کارشناسی

متاسفانه در رشته مهندسی پزشکی، با توجه به اینکه در این رشته اکثر دوستان با ذهنیتی دیگر وارد رشته میشوند، مشکلات عمده ای داریم. بسیاری از دوستان فکر می کنند این رشته زیر مجموعه پزشکی است و در نهایت می بایست در بیمارستان استخدام شوند و فعالیت کنند! اما در اواسط دوره کارشناسی تازه میفهمند که خیر، این رشته ربط مستقیم به بیمارستان ندارد،ممکن است اصلا به بیمارستان نروند!
هرچند این مساله ای است که قبل از ورود به این رشته بایست مورد بررسی قرار گیرد، ولی بازهم میبینیم که متاسفانه این بحث و بررسی انجام نمی شود و بارها مشاورین محترم نیز بعلت ندانستن دقیق از تعاریف این رشته اطلاعات غلط به دوستان و دانش آموزان می دهند.
از طرف دیگر دانشجویان دوره کارشناسی وقتی به مرحله ای می رسند که اطلاعاتی در مورد رشته کسب می کنند، یا از رشته خود زده می شوند و یا بدون رغبت بعلت ندانستن بازار کاری آینده به دنبال پایان دادن رشته هستند و یا اینکه برای عقب نیفتادن از سایر دوستان و فارغ التحصیلان به سوی دوره هایی  میروند که " فقط یک رزومه داشته باشند " .

2) ادامه تحصیل و مطالعه برای کارشناسی ارشد یا دکتری

دوستانی که کارشناسی را تمام میکنند، با 3 موضوع روربرو می شوند، یک موضوع مربوط به دانشجویان پسر است که بایست به خدمت مقدس سربازی بروند، از سوی دیگر تفکر به اینکه آیا رشته را تغییر دهیم یا ندهیم دغدغه ی دیگر این عزیزان است و در نهایت بحث اینکه آیا برای ارشد و دکتری ادامه تحصیل بدهیم یا نه هم سوال دیگر ذهنی آنهاست.
متاسفانه چون بازارکار خوبی در حال حاضر نداریم، خیلی از دوستان پسر به سمت پادگان ها و دوره مقدس سربازی می روند تا حداقل بعد از آن 2 سال تصمیم بگیرند. از سوی دیگر برای خیلی از فارغ التحصیلانی که مدرک دارند، نمی توانند به طرح بروند و می بایست ماه ها و گاها سال ها برای رفتن به دوره طرح 2 ساله صبر کنند که امری نامعقول گاها به نظر می رسد!
از طرفی نداشتن فرصت های شغلی باعث می گردد که به سمت تغییر رشته رفته و خیلی از بچه های مهندسی پزشکی برای کارشناسی ارشد و بالاتر به رشته هایی مثل برق الکترونیک یا مکانیک و یا حتی مکاترونیک رفته تا بتوانند بازار کار یابند.
این عوامل باعث می شود که خیلی ها برای اینکه از همه این مشکلات فرار کنند به سوی خواندن دوره های ارشد و دکتری بروند تا فقط یا از بازار کار خراب رشته و تفکر به آن جدا شوند و یا به امید خواندن و استاد و مدرس شدن دانشگاه تلاش کنند.
هر چند راه گریزی بنام تحصیل و کار در خارج از کشور نیز به آنها اضافه شده است، که می تواند کمک حال خیلی از دوستان باشد!!!

3) مشکل در پیدا کردن دوره های مناسب آموزشی مهندسی پزشکی

یک مرحله دیگر برای مهندسین پزشک، یافتن دوره های مناسب آموزشی است. سایت های اینترنتی، کانال های تلگرامی، گروه ها از یک سو، و از سوی دیگر صحبت های اطرافیان، آموزشگاه هایی که تبلیغات خود را به در و دیوار زده اند و بنرهای بزرگ دوره های مهندسی پزشکی همه را به سوی این دوره ها دعوت میکنند. اما خیلی از این دوره ها به درد لای جرز نمی خورد! چرا؟ چون فقط و فقط برای پر کردن جیب افرادی است که منتظر رسیدن یک فرد برای آمدن و یادگرفتن است. در بسیاری از این دوره ها، بجای یاددادن اساس دستگاه های پزشکی، بیشتر به دادن توضیحات تئوری و در نهایت باز  و بسته کردن یک دستگاه خاص پزشکی بسنده می گردد که این نه آموزش است نه پرورش! از سوی دیگر گاها دوره هایی تخصصی برگزار می شود که خود نیازمند دستگاهی خاصتر و تخصصی است که اصلا دوستان بخاطر گران بودن همان دستگاه خاصتر کار نمیتوانند بکنند چون گران است و ...
ما پیشنهاد میکنیم اگر دنبال دوره های خاصی هستید، در دوره هایی شرکت کنید که در سایت یا کانال های تخصصی مثل همین سایت و کانال جامعه مهندسی پزشکی معرفی می گردند و بهترین مرجع مطمیناً همین ها هستند.

4) رزومه و ساخت آن

بارها دوستان می گویند، دوره بروم تا رزومه بسازم، چطور رزومه خوبی داشته باشم، آیا برای فلان دوره مدرک میدهید؟ برای رزومه خودم نیاز دارم!
اول اینکه بهتر است در چند سایت داخلی و خارجی بگردید ببینید رزومه یعنی چه؟
ثانیا من میخواهم چند قسمت از رزومه های بین المللی را در اینجا بنویسم، بخوانید و پرکنید!

اطلاعات شخصی خود را بنویسید.
اطلاعات تحصیلی خود را بنویسید.
چه دوره هایی را گذرانده اید، چقدر در این دوره ها یادگرفته اید؟
در چه کنفرانس ها یا سمینار/همایش های علمی حضور داشته اید؟
آیا ساخت یا تحقیق و یا مقاله ای در زمینه تحصیلی خود دارید؟ ( بیشتر در مقاطع ارشد و بالاتر نه در کارشناسی )
محل های فعالیت خود را بنویسید؟
آیا مدرک رایانه دارید؟ چقدر کامپیوتر بلدید؟ سطح و دوره های مربوطه را بنویسید.
آیا مدرک زبان دارید؟ چه زبان هایی را بلدید یا متوجه می شوید؟ ( زبان فقط انگلیسی هم نیست)
چه فعالیت های علمی/فرهنگی / ورزشی انجام میدهید و علاقه دارید تا انجام دهید؟
و....

اینها می شود رزومه.
اگر روزمه میخواهید دوره های کاربر رایانه فنی و حرفه ای / مدیریتی/ مربیگری عمومی ( بعداز کارشناسی ) /شبکه های کامپیوتری/ سخت افزار کامپیوتر / زبان انگلیسی تا تافل یا ایلتس/ زبان آلمانی تا B1 و ... اینها در فنی و حرفه ای و آموزشگاه ها بصورت عمومی می شود یک قسمت رزومه

یادگرفتن دوره اصول و استانداردهای مهندسی پزشکی ( تخصصی در جامعه مهندسی پزشکی ایران) / دوره تعمیرکار تجهیزات پزشکی فنی وحرفه ای/چند دوره تخصصی دیگر میتواند برای شما مفید باشد.اما اول بدانید در چه زمینه ای میخواهید پیش بروید بعد بروید دنبال رشته.طبیعتا یک پزشک قلب کار قلب میکند نه اینکه هم متخصص قلب باشد هم ارتوپدی هم چشم پزشکی! یک مسیر برووووو.


5) یافتن شغل مناسب

بعد از اینکه همه این مراحل تمام شد، شما می توانید دنبال شغلی بگردید که بر اساس دانش عملی و فنی بهمراه مدرک دانشگاهی شما مناسب شماست.
مثلا اگر شما تعمیرات دستگاه MRI  را آموختید، میتوانید برای کالیبراسیون، خرید و فروش تجهیزات جانبی آن، کنترل کیفی و ... همه در این رشته فعالیت کنید،وقت بگذارید تا یاد بگیرید و استفاده کنید، در بهترین شرکت هایی که نیاز دارند ( چون تخصص دارید) راحت استخدام شوید و یا خودتان شرکتی در این زمینه تاسیس نمایید.
پس سعی کنیم با اصول پیش رویم.





هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...